Nadat ouders hun kind bij een voorschoolse instelling hebben ingeschreven, kan er een dossier worden aangemaakt. Als er sprake is van een VE-indicatie dan heeft de afdeling Toeleiding van de Schoor dit al gedaan. In dat geval wordt er dus een nieuw dossier geclaimd.
Het aanmaken en claimen van een dossier is alleen mogelijk voor medewerkers met de rol:
VS Applicatiebeheer
VS Medewerker
Nieuw dossier claimen (peuter met VE-indicatie)
Ga in het Menu naar + Peuters en vervolgens naar het item – Peuters. Het volgende scherm verschijnt;
Voor het aanmaken van een nieuw dossier klik je op Toevoegen dossiers (met BSN);
Het volgende scherm verschijnt, vul het Burgerservicenummer in en druk op Toevoegen;

Omdat er een VE-indicatie is afgegeven heeft de afdeling Toeleiding van de Schoor al een dossier aangemaakt en herkent het systeem automatisch dat dit BSN al in DigiDoor geregistreerd staat. Het betreffende dossier wordt nu getoond.
Nieuw dossier aanmaken (peuter zonder VE-indicatie)
Ga in het Menu naar + Peuters en vervolgens naar het item – Peuters. Het volgende scherm verschijnt;
Voor het aanmaken van een nieuw dossier klik je op Toevoegen dossiers (met BSN);
Het volgende scherm verschijnt, vul het Burgerservicenummer in en druk op Toevoegen;
Het volgende scherm verschijnt. Vul de benodigde gegevens in en sluit af met Opslaan;
Het dossier is nu aangemaakt en is opgenomen in het 'Overzicht peuters'. Alle dossieronderdelen hebben nog een rode kleur en dat is logisch, want deze items zijn nog niet volledig ingevuld. Is een item groen gekleurd, dan zijn de minimaal benodigde gegevens ingevuld maar is dit onderdeel nog niet voltooid. Blauwe items zijn volledig ingevuld èn voltooid, waardoor je deze gegevens nog wel in kunt zien maar niet meer kunt bewerken;

Door op de naam van de peuter te klikken kom je in het dossier. In het eerste tabblad 'Algemeen' zijn de kindgegevens al overgenomen van van de eerder bij Toevoegen dossier ingevulde gegevens. Bij 'Kinderopvang' staat ook al de naam en het telefoonnummer van jouw instelling vermeld. Je kunt nu zelf de gewenste contactpersoon selecteren, door in het dropdownmenu eerst op het pijltje en vervolgens op de naam van de betreffende medewerker te klikken. Indien nodig kun je ook nog een tweede medewerker als contactpersoon aan het dossier koppelen. De toestemming voor overdracht hoeft nog niet te worden ingevuld. Sluit af met Opslaan;
Er verschijnt een tussenscherm, met de volgende melding;
Omdat bij het aanmaken van een nieuw dossier de toestemming voor de overdracht vaak nog niet van toepassing is kun je deze melding in deze fase van de dossiervorming (stap 1) negeren. Je kunt nu verder gaan met het volgende tabblad 'Aanbod';
In dit tabblad vul je eerst bij 'Datum plaatsing' de betreffende datum in. Bij 'Soort aanbod' kies je in het dropdownmenu voor de optie "Regulier', waarna je bij 'Van' de datum van plaatsing nogmaals invult. Het invulveld bij 'tot' kun je overslaan. Bij 'Dagdelen' kun je, door op het pijltje te klikken, in het dropdownmenu de gewenste optie selecteren. Je hebt nu de minimaal benodigde gegevens bij het aanmaken van een dossier ingevuld (stap 1 van het stappenplan). Druk op Opslaan.